Tarvitsetko apua? 
Kysymyksiä ja vastauksia

Kysymyksiä ja vastauksia

Seuraavassa vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.

Mitkä ovat Ticket.fi:n ostoehdot?

Voit lukea Ticketin ostoehdot tästä.

Kattaako Ticket.fi:n matkatakuu pakettimatkat?

Kyllä, Ticket.fi:llä on matkatakuu Ruotsin kamarikollegiossa. Kun varaat asiakkaana lennot ja hotelli Ticket.fi:stä, kuulut ruotsalaisen matkatakuun piiriin. Jos lentoliput ja hotellimajoitus ostetaan ja maksetaan eri aikaan, matkatakuu ei ole voimassa.

Miten aikaisin ja miten myöhään lipun voi tilata?

Suurin osa lentoyhtiöistä asettaa lennot myyntiin noin 11 kuukautta ennen lähtöpäivää.

Kuinka monta paikkaa voin varata?

Yleensä paikan voi varata korkeintaan 8 henkilön seurueelle.

Saavatko yli 11-vuotiaat lapset alennusta?

Muutamat lentoyhtiöt tekevät poikkeuksia yleisiin lapsialennusta koskeviin sääntöihin (2–11 vuotta).

Miten voin varata matkan yksin matkustavalle alle 18-vuotiaalle lapselle/nuorelle?

Valitettavasti et voi varata Ticket.fi:stä lippuja yksin matkustavalle alle 18-vuotiaalle lapsella/nuorelle. Ota yhteyttä suoraan lentoyhtiöön.

Mikä on sallittu matkatavaramäärä?

Matkatavaroihin voi liittyä maksuja, mutta yleensä matkustaja saa ottaa mukaan yhden ruumaan menevän matkalaukun ja yhden käsimatkatavaran. Näitä matkatavaroita koskevat rajoitukset vaihtelevat lentoyhtiöittäin, matkustusluokittain ja/tai reiteittäin. Lisätietoja matkatavaroihin liittyvistä asioista saat kultakin lentoyhtiöltä.

Kuinka paljon matkatavaroita voin ottaa lennolle?

Yhä useammat lentoyhtiöt veloittavat lisämaksua matkatavaroista halvoilla lennoilla. Jos et tiedä miten oma lentoyhtiösi toimii, voit tarkistaa matkatavaramääräykset tästä.

 

Milloin varauksesta tulee sitova?

Varaus on sitova, kun olet maksanut matkan tai varausmaksun.

Mitä tapahtuu, jos en maksa matkaa ajoissa?

Jos matkaa ei makseta määräajassa, matka peruuntuu automaattisesti.

Voiko Ticket.fi:ssä maksaa luottokortilla?

Ticket.fi:ssä maksuvälineenä käyvät Pohjoismaissa myönnetyt Mastercard ja Visa.

Onko matka tehtävä matkalippuuni merkityssä järjestyksessä?

Kyllä, kirjoitettu lentolippu on käytettävä lipussa ilmoitetussa järjestyksessä, koska lentoyhtiö peruuttaa koko lipun, jos matkustaja ei ole käyttänyt esim. ensimmäistä osuutta.

Miten ja milloin saan lippuni?

• Lento sekä lento ja hotelli ja/tai vuokra-auto: Lippu ja voucher lähetetään sinulle sähköpostitse heti kun matka on maksettu kokonaisuudessaan (paitsi jos lentoyhtiö/säännöt vaativat paperilippua, jolloin liput lähetetään postitse kotiosoitteeseen).

Poikkeustapauksissa voucher voi viivästyttää asiakirjojen lähettämistä.

• Elektroniset liput: Ota mukaasi elektronisen lipun tuloste/varausnumero. Tarvitset sitä lähtöselvityksen tekemiseen.

• Paperilippu: Ota mukaasi vihreä paperilippu, joka on voucher + lähtöselvityksen aikataulu.

Huom! Sinun vastuullasi on tarkistaa, että sinulla on matkaasi oikeuttava matkalippu ja että se on oikea/voimassa.

Mitä tapahtuu, jos lentoyhtiö muuttaa lentoaikataulua?

Kaikki ajat ilmoitetaan aina kunkin maan paikallisessa ajassa. Lentoyhtiöt muuttavat usein lähtöaikoja lyhyellä varoitusajalla. Jos lentosi lähtöaika muuttuu, sinulle tiedotetaan yleensä vain uusi lähtöaika, joka lähetetään varauksen yhteydessä ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Matkustajana sinun on sen vuoksi seurattava jatkuvasti meiltä mahdollisesti saapuvia sähköposteja. Voit myös tarkistaa matkasi lentoihin liittyvät yksityiskohdat kirjautumalla varausnumerollasi ja sukunimelläsi sivulle www.checkmytrip.com.

Matkatoimisto ei vastaa lentoyhtiöiden tekemistä lähtöaikojen muutoksista eikä lentojen peruutuksista. Jos näistä aiheutuu kustannuksia matkustajalle, hänen on esitettävä korvausvaatimus suoraan lentoyhtiölle. Matkustaja on aina velvollinen tarkistamaan lento- ja lähtöajat lentoyhtiöltä.

Milloin voin tehdä lähtöselvityksen?

Kehotamme sinua saapumaan lentoasemalle 2 tuntia aikaisemmin ennen Euroopan sisäisiä lentoja ja 3 tuntia aikaisemmin ennen Euroopan ulkopuolisia lentoja.

On tärkeää, että olet lentoasemalla hyvissä ajoin ennen lähtöä. Jonot lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen voivat olla pitkiä, minkä lisäksi on otettava huomioon, että matkalla lentoasemalle voi sattua viivytyksiä.

Mikä on tekstiviestipalvelu?

Ticket.fi:stä voit ostaa tekstiviestipalvelun, joka on lentovaraukseesi liittyvä lisäpalvelu. Tämän palvelun avulla saat lentomatkasi tietoja sisältävän tekstiviestin 24 tuntia ennen lähtöajankohtaa. Tekstiviesti sisältää seuraavat tiedot:

  • Lennon varausnumero
  • Lennon numero
  • Lähtö- ja saapumisajankohta sekä tieto siitä, onko lento aikataulussa
  • Lähtö- ja saapumislentoasema
  • Tietoja säästä ja valuutasta

Tietyt lentoyhtiöt tarjoavat mahdollisuuden lähtöselvityksen tekemiseen matkapuhelimella. Jos matkustat tällaisen palvelun tarjoavalla lentoyhtiöllä, tekstiviestisi sisältää linkin lähtöselvitykseen. Näin voit tehdä lähtöselvityksen milloin ja missä tahansa.

Lähtöselvitykseen liittyvä tekstiviestipalvelu on tällä hetkellä käytössä seuraavilla lentoyhtiöillä:

  • Air France
  • British Airways
  • KLM
  • Lufthansa
  • SAS
  • Swiss
  • Thai Airways

Tekstiviestin sisältämästä tiedosta huolimatta matkustajan on saavuttava lentoasemalle lentoyhtiön asettamien vaatimusten mukaisesti.

Mitä tapahtuu tuplavaraustapauksissa?

Jos tilaaja tai toinen henkilö tekee useampia varauksia samalle lennolle samalla nimellä ja samalla sähköpostiosoitteella, lentoyhtiö voi automaattisesti peruuttaa kaikki varaukset. Lentoyhtiö ei huomioi varausten tekotapaa, eli onko varaukset tehnyt yksi vai useampi matkatoimisto. Tuplavarausten välttämiseksi samaa varausta ei pidä tehdä eri matkatoimistojen tai verkkosivujen kautta.

Ticket ei vastaa tällaisista peruutuksista riippumatta siitä, onko varaus tehty muulla kuin Ticket.fi:n verkkosivulla tai toisen matkatoimiston kautta.

Miten saan matkustusluvan Yhdysvaltoihin?

Yhdysvaltoihin matkustamista koskevat säännöt uusittiin vuonna 2009. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on huolehdittava hyvissä ajoin ennen lähtöäsi siitä, että haet lupaa Yhdysvaltoihin matkustamiseen seuraavan kotisivun kautta:
» https://esta.cbp.dhs.gov/
 

Voinko vuokrata auton Yhdysvalloissa, jos minulla on vain amerikkalainen ajokortti?

Voit vuokrata auton Yhdysvalloissa vain, jos sinulla on tanskalainen, ruotsalainen, norjalainen tai suomalainen ajokortti. Et voit vuokrata autoa, jos sinulla on amerikkalainen ajokortti.

AutoEurope -vuokraamon kanssa tekemämme sopimuksen vuoksi Yhdysvalloissa sijaitsevat vuokraamot eivät voi vuokrata autoa kuljettajille, joilla on vain amerikkalainen ajokortti. Sen vuoksi asiakkaillamme on oltava pohjoismainen ajokortti, jotta he voisivat vuokrata auton Yhdysvalloissa. Tämä koskee myös varakuljettajaa.

Minkä ikäisenä voin vuokrata auton Yhdysvalloissa?

Jotta voisit varata vuokra-auton Yhdysvalloissa, sinun on oltava vähintään 21-vuotias (tiettyjä autotyyppejä vuokrattaessa ikäraja on korkeampi). Jos kuljettaja on 21–25-vuotias, autoa noudettaessa on maksettava lisävakuutus.

Mitä tapahtuu, jos lentoyhtiö menee konkurssiin?

Jos olet ostanut lentolipun lentoyhtiöltä, joka menee konkurssiin, saatat menettää lippusi. Sen vuoksi suosittelemme, että suojaudut kyseiseltä tilanteelta ottamalla Peruutustakuun!

Voinko varata matkan uudelleen?

Jos haluat varata uudelleen matkasi, sinun on ostettava Palvelupakettimme. Voit lukea lisää Palvelupaketista täältä

Voinko peruuttaa matkani?

Jos et ole ottanut Peruutustakuuta, peruutettua matkaa ei korvata.

Jos olet ottanut Peruutustakuun, voit peruuttaa matkasi syystä riippumatta aina lähtöajankohtaan asti ja saat ainakin osan rahoistasi takaisin.

Miten peruutan matkani, jos olen ottanut Peruutustakuun?

Peruutus on tehtävä Ticket.fi:lle puhelimitse soittamalla numeroon 0207 406 150. Jos asiakaspalvelu on suljettu, tee peruutus suoraan lentoyhtiölle ja kullekin hotellille (hotelleille). Jos otat yhteyttä suoraan hotelleihin/lentoyhtiöihin, kirjaa ylös sen henkilön nimi, joka otti vastaan peruutuksen.

Jotta pystyisit hyödyntämään Peruutustakuun, sinun on peruutettava lento tai lento + hotelli vähintään 3 tuntia ennen ensimmäisen lipun ensimmäisen osuuden lähtöaikaa. Lentomatkan yksittäistä osaa ei voi peruuttaa.

Jos olet tilannut vain hotellin, voit peruuttaa hotellin viimeistään päivää ennen saapumispäivää. Jos olet ottanut Peruutustakuun useammalle tuotteelle, et voi peruuttaa yhtä tuotetta, esim. lentoa tai hotellia.

Mitkä lentoyhtiöt ovat lentokiellossa EU:ssa?

Seuraavassa on luettelo lentoyhtiöistä, jotka ovat lentokiellossa EU:ssa.